تابش :

آنچه ما را نگران مي‌كند سياست‌هاي يك بام و دو هواي آمريكاست


یزدفردا "دبيركل فراكسيون اقليت مجلس در اظهارنظر نسبت به سخنان اوباما گفت: به طور مسلم در صورت تحقق اراده و خواست واقعي مردم، قدرت‌هاي استكباري در منطقه جايگاهي نخواهند داشت.


محمدرضا تابش نماينده اردكان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اظهارات اخير باراك اوباما رييس‌جمهور آمريكا عليه تحولات اخير منطقه، اظهار داشت: گرچه برخي واژه‌ها و كلمات بكار برده شده در اظهارات اخير رييس‌جمهور آمريكا در بيان راهبردهاي جديد ايالات متحده در خاورميانه بخشي از واقعيت‌هاست، اما در نگاه ژرف به تحولات منطقه و مرور موضع‌گيري‌هاي آمريكا درباره اين مساله، اين اظهارات را مي‌توان به نوعي غيرواقعي تلقي كرد.


نماينده اردكان ابراز داشت: البته بايد با تامل و تدبير نتيجه‌ي عملي صحبت‌هاي آقاي اوباما را نظاره‌گر باشيم. آنچه ما را نگران مي‌كند اتخاذ سياست‌هاي يك بام و دو هواي آمريكاست. آمريكا نمي‌تواند از يك طرف دم از حمايت‌هاي مردم منطقه و خيزش‌هاي مردمي بزند و از طرف ديگر حامي حكومت‌هاي توتاليتر باشد. بايد منتظر بمانيم تا بهار امت عرب چگونه با سياست‌هاي دوگانه‌ي آمريكا به بار خواهد نشست.


وي ادامه داد: اين‌گونه موضع‌گيري اوباما به نوعي استفاده ابزاري از مفاهيمي نظير حقوق بشر، دموكراسي، و حق اعمال حاكميت ملت‌ها بر سرنوشت خويش كه خواست ملت‌هاست را تداعي مي‌كند.


اين نماينده مجلس اضافه كرد: چرا آمريكا چشم خويش را بر اين واقعيت كه اكثريت افراد دخيل در تحولات اخير منطقه مسلمانان و افراد مقيد به احكام اسلامي هستند، مي‌بندد. به چه حقي آنجا كه صحبت از بحرين مي‌شود آمريكا در يك رفتار قيم مآبانه اين كشور را متحد نزديك، درازمدت خود و متعهد به امنيت آن كشور معرفي مي‌كند. آمريكا چه منافعي در منطقه دارد كه اين‌گونه از متحدانش در منطقه دفاع مي‌كند و چشم بر رفتار مستبدانه آنها مي‌بندد؟


دبيركل فراكسيون خط امام در مجلس ادامه داد: چرا قبل از اين تحولات مواضع آمريكا بر عليه حكام جائر كه در زمره متحدان اين كشور بودند، ابراز نمي‌شد و چرا هنوز هم درباره برخي از كشورهاي استبدادي كه هنوز در آنها جنبش‌هاي مردمي به نتيجه قطعي نرسيده است، آمريكا زبان در كام كشيده و اظهارنظري نمي‌كند؟


وي در ادامه اظهاراتش اضافه كرد: اين فرصت‌طلبي نيست كه هر كجا مردم مسلمان منطقه با اتكا بر حضرت حق و در سايه همبستگي و وحدت توانستند مستبدي را سرنگون ساخته و اراده خويش را متجلي سازند آمريكا وارد عمل شده و با نفي ديكتاتوري با بيان حقوق مردم و دفاع از آزادي آنها بخواهد اين حركت‌ها را مصادره به مطلوب كند و وانمود نمايد كه قافيه را نباخته است. چرا ظلم و جنايات رژيم صهيونيستي و مظلوميت فلسطينيان، آوارگي و هزينه‌هاي مادي و انساني وسيع مردم مسلمان عراق و افغانستان در لشكركشي آمريكا و متحدانش به منطقه جايگاهي در بيانات مواضع منطقه‌اي آمريكا ندارد.


اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، گفت: آيا تسلط بر منابع انرژي منطقه كه شريان حياتي غرب است موجب نمي‌شود تا آمريكا متناسب با تحولات منطقه گاهي همسو با حكام مرتجع منطقه و گاهي همراه با مردمي كه از ظلم، جور و ديكتاتوري و استبداد و حمايت قدرت‌هاي استكباري از حكام‌شان به ستوه آمده‌اند، مواضعي را اتخاذ كند.


چراهاي بسياري است كه آمريكا بايد در برابر آنها پاسخگو باشد.


وي ادامه داد: بي‌شك تحولات منطقه بدون توجه به خواست آمريكا و قدرت‌هاي استكباري توسط خود مردم رقم خواهد خورد و ان‌شاءالله در همه كشورهاي منطقه اسلام سازگار با دموكراسي، حقوق بشر، مدافع حقوق مردم و حق حاكميت انسان بر سرنوشت خويش تجلي خواهد يافت.


تابش در پايان گفت: مسلما در صورت تحقق اراده و خواست واقعي مردم، قدرت‌هاي استكباري در بين ملت‌هاي منطقه جايگاهي نخواهند داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا